Historie en achtergrond

Vanaf de oprichting in 1996 tot 2003 lag de nadruk van CHILD’s activiteiten op educatie van gezondheidswerkers op het gebied van moeder- en kindzorg. Daarnaast werd bijgedragen in de opvang, preventieve en curatieve zorg van Aidswezen.
Vanaf 2003 tot nu is CHILD’s belangrijkste activiteit de scholing van Aidswezen en ‘orphans and vulnerable children’ (OVC) in het algemeen. De zorg voor opvang en huisvesting van Aidswezen nam geleidelijk af en is nog beschikbaar op indicatie en projectbasis. Omdat er inmiddels in de regio een door de Tanzaniaanse overheid in samenwerking met internationale donoren uitgevoerd programma voor Aidspreventie en counseling bestaat werd deze activiteit beëindigd.

Voor de verwezenlijking van haar doelstellingen werkte CHILD tot en met 2013 samen met de Tanzaniaanse vrijwilligersorganisatie ‘Kiwakkuki’ (KWK, Moshi), een federatie van zelfstandige lokale vrouwengroepen uit dorpen in de Kilimanjaro regio.

Wegens gebrek aan financiële controle en afgenomen liquiditeit, trokken KWK-donoren hun steun aan KWK in 2011 alle terug. Onder strikte voorwaarden kon CHILD de continuïteit in scholing van de betrokken kinderen gelukkig nog in 2012 en 2013 via KWK waarborgen. Door goede samenwerking met de nog aanwezige administratieve KWK-staf kreeg CHILD in 2012 alle benodigde informatie om voortaan rechtstreeks met scholen te kunnen overleggen.